Sinds schooljaar 2014-2015 wordt er op de Linderte gewerkt met het rapportfolio. Vorig schooljaar is er onderzoek gedaan naar het reflecteren in de bovenbouw aan de hand van het rapportfolio. Om een doorgaande lijn te creëren in de school, is ervoor gekozen om het onderzoek van het huidige schooljaar te richten op de onderbouw. Er is gekeken op welke manier de inbreng van de leerlingen met betrekking tot het rapportfolio vergroot kan worden.
Onze WPO-student Joyce Groen is op onderzoek uitgegaan. Op welke manier kunnen we dit op de Linderte optimaliseren. Ze is in de theorie gedoken, ze is met leerkrachten en kinderen in gesprek gegaan en er is gekeken bij andere scholen. Uit het theoretisch kader in gebleken dat het stimuleren van denkvaardigheden zeker ook bij jonge kinderen al van groot belang is. Het is van belang dat een kind al op jonge leeftijd meer inbreng heeft in het vullen van het portfolio. Kinderen kiezen niet zomaar iets, het gaat er vooral om waarom zij iets kiezen. Joyce heeft deze kennis overgedragen op de onderbouwleerkrachten.
Daarnaast heeft zij een inspiratiewaaier ontworpen. Hier staan vragen op waardoor de leerkrachten tijdens het selecteren van werkjes voor het rapportfolio, denkvaardigheden van de leerlingen kunnen stimuleren. Er wordt met de leerlingen gesproken over waarom zij iets kiezen en de leerlingen gaan onderling ook met elkaar in gesprek hierover. Wij merken dat de leerling nu bewuster werk kiest voor het rapportfolio.
Binnenkort krijgt uw zoon/dochter het rapportfolio mee naar huis. Wij raden u aan om met uw kind in gesprek te gaan aan het werk dat gekozen is voor het portfolio deel. Waarom is dit werkje gekozen? Wat vindt uw kind mooi? Waar is uw kind trots op? Door op school en thuis gesprekken te voeren over het gekozen werk, leren kinderen al op jonge leeftijd na te denken over het eigen werk. Kinderen leren gevoelens en meningen uiten.