Om de kwaliteit te garanderen en waar nodig te verbeteren moeten we zicht hebben op alle aspecten van ons onderwijs. Evalueren (meten van gegevens) heeft alleen maar zin, wanneer we ook iets met de resultaten doen. De uitkomsten zullen, na analyse en interpretatie, moeten leiden tot gerichte en planmatige verbetering.
Dit zal neergelegd worden in concrete verbeteractiviteiten en meerjarenplannen.
Het kwaliteitsbeleid kent daarom een cyclisch proces, waarbij wij gebruik maken van de kwaliteitscyclus via de zogenaamde PDCA cirkel. Wij hanteren daarvoor WMK-PO (Werken Met Kwaliteitskaarten Primair Onderwijs van Cees Bos). Een (digitaal) instrument voor integraal kwaliteitsbeleid. Met behulp van ons kwaliteitsdashboard krijgen we een goed beeld van de kwaliteit op alle verschillende aspecten.
P: PLAN Opschrijven wat je gaat doen en hoe je het gaat doen.
D: DO Doen wat je hebt opgeschreven.
C: CHECK Kijken of het gelukt is.
A:ACT / ADJUST (of:ADAPT) Leg verantwoording af. Kan en moet het beter? Pas aan, daar waar nodig.
Borgen en bijstellen waarna de school aan de volgende verbetering kan beginnen en de cirkel opnieuw doorlopen wordt.