(Bezield) burgerschap
Op alle scholen wordt aandacht voor burgerschap gevraagd. Het bevorderen van verbinding en participatie in de samenleving is van groot maatschappelijk belang. Dit is door de toegenomen individualisatie in de samenleving onder druk komen te staan.
mijnplein
Binnen mijnplein is er het verlangen deze algemene en ‘functionele’ doelstellingen zoals geformuleerd in de wet op het burgerschap door de overheid, in samenhang te brengen met de strategische agenda van mijnplein, en in het verlengde daarvan met doelen en visie van het bijzonder onderwijs. Binnen mijnplein gaat het dan om katholieke, protestants christelijke en daarmee samenhangende denominaties. Vanuit de bijzondere identiteit van mijnplein kiezen we voor de term Bezield burgerschap.
Bezield burgerschap
Bezield burgerschap is geen vak apart en evenmin een product. Al ons onderwijs bereidt kinderen voor op de wereld van morgen. Bezield burgerschapsonderwijs bereidt ook de wereld van morgen voor. De school, de groep hier en nu is een voorproefje van de samenleving van morgen. Het is de oefenplaats waar kinderen ervaren wat goed leven en samenleving kan zijn.
Wij willen kinderen met ons onderwijs voorbereiden op de taken en rollen die ze nu en in de toekomst in de maatschappij vervullen. Bezield burgerschap bieden wij in samenhang aan verbonden met de pedagogische en onderwijskundige opdracht van de school door kennis, vaardigheden, houding en waarden.
In het schema is te vinden hoe de kerndoelen burgerschap gekoppeld zijn aan de leerlijnen en pedagogische voorwaarden op iedere mijnplein-school in samenhang met deze strategische agenda. Iedere mijnplein-school kleurt dit op een eigen manier in passend bij de leerlingenpopulatie en omgeving van de school.
Kinderen voorbereiden op hun rol van burger in de samenleving is al eeuwenlang een taak van het onderwijs. Burgerschapsvorming is dus niet nieuw, het is alleen niet meer vrijblijvend. Wat wel relatief nieuw is, is de verplichting om participatie en burgerschap te bevorderen.
We zien burgerschap als taak van de school, waarbij we leerlingen (mede)opvoeden tot
- Evenwichtige
- Fatsoenlijke
- Democratische
- Participerende
- Coöperatieve
- Algemeen ontwikkelde burgers van de Nederlandse samenleving.
Zij dienen goed met anderen te kunnen omgaan. Zij nemen deel aan de samenleving. Ze worden voorbereid op de toekomst, de maatschappij waarin ze terecht komen. Vanuit de beschermde wereld van de basisschool en de vertrouwde thuissituatie op enig moment op eigen benen te komen staan. In de hedendaagse maatschappij komt deze verantwoordelijkheid meer dan vroeger op het bordje van de basisschool te liggen, omdat ouders er vanwege verschillende redenen niet of onvoldoende aan toekomen. Ten opzichte van een aantal jaren geleden zijn de normen en waarden veranderd. We willen een bijdrage leveren aan de vorming van kritische, mondige burgers, die kritisch omgaan met informatie (van o.a. internet, media).
Wat doen we zoal:
- We leren kinderen met andere mensen om te gaan.
- We werken aan een open houding van kinderen naar de samenleving.
- We bevorderen de basiswaarden, de kennis, vaardigheden en houdingen die nodig zijn om deel te nemen aan de democratische rechtsstaat.
- We gebruiken de school als ‘oefenplaats’: het zelf in de praktijk brengen van burgerschap en leerlingen mogelijkheden geven te oefenen met burgerschap en integratie.
- Op onze school is bezield burgerschap o.a. zichtbaar in Trefwoord en VierKeerWijzer. Daarnaast in ons sociaal-emotionele aanbod en tijdens de openingsweken SAMEN.
- Op onze school monitoren we dit door de inzet van WMK kwaliteitskaarten en de Hart en Handen toetsen van IEP.
- Op onze school worden leraren gefaciliteerd en ondersteund door de kwalificeerde trainingen rondom ons SEO aanbod.