De Linderte Schoolgids

alle informatie voor ouders en kinderen op een rijtje

5.3 Kwaliteitsverbetering door een goed leerlingvolgsysteem

Versie van 3/07/2024

Een derde manier om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen is het werken met toetsen. Om onze leerlingen gedurende de basisschoolperiode zo goed mogelijk te kunnen volgen in hun ontwikkeling maken we naast de methode gebonden toetsen gebruik van een leerlingvolgsysteem (IEP). Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie op over een leerling. Het laat zien hoeveel een kind in een bepaalde periode heeft bijgeleerd. 

In het rapport kunt u dat niet zien. Een zeven in het eerste rapport en een zeven in het tweede rapport zeggen niets over de feitelijke vooruitgang. De toetsen die wij gebruiken, worden afgenomen bij een grote groep leerlingen verspreid over het hele land. Daardoor is het mogelijk de vorderingen van uw kind te vergelijken met leeftijdsgenoten in ons land. De vakken rekenen, lezen en taal worden op verschillende onderdelen getoetst. De resultaten van de toetsen worden besproken met directie, leerkrachten en intern begeleider.

Als het resultaat van de toetsen niet zo is als wij verwachten, betekent dat misschien wel dat we consequenties trekken uit onze manier van lesgeven of dat we onderdelen van het onderwijsprogramma zullen verbeteren.

Het leerlingvolgsysteem biedt ons een overzicht van leerlingen die extra hulp nodig hebben.