uIn het kader van de veilige school zijn er drie pijlers waaraan elke school binnen mijnplein werkt:
- Zorg voor een goede omgang met elkaar door o.a. het vergroten van de sociale competentie van leerlingen.
- Zorg voor het voorkomen en oplossen van calamiteiten, waarbij uiteraard pesten de nodige aandacht krijgt.
- Zorg voor veilige voorzieningen binnen en buiten en voor een veilig gebruik daarvan.
Ten aanzien van deze drie punten hebben we o.a. de volgende afspraken vastgelegd op bovenschools niveau:
- Algemene kaders
- Gedragscode
- Klachtenregeling
- Protocol schoolzwemmen
- Inspectie speeltoestellen
- Protocol ziekteverzuim
- Inzage in leerlingendossiers
- Risico Inventarisatie/Evaluatie
- Omgangsprotocol
- Protocol fysiek geweld van een leerling
- Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling
- Fysiek ingrijpen door medewerker school
(De informatie m.b.t. dit punt treft u op het eind van dit hoofdstuk aan.)
Op schoolniveau hebben we daarnaast specifieke afspraken vastgelegd in een omgangsprotocol (waaronder een protocol tegen pesten) onder de titel SAMEN. Al deze stukken liggen ter inzage op school.
Ontruimingsplan
We willen een zo optimaal mogelijke veiligheid voor de leerlingen, de leerkrachten, de ouders en overige personen die in het gebouw zijn. Om in geval van brand (of een andere calamiteit) snel en efficiënt te kunnen ontruimen is er een ontruimingsplan, waarin vluchtroutes zijn aangegeven.
KWINK
Kwink is onze online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Inclusief burgerschap en mediawijsheid. Voor alle groepen. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Tevens sluit het goed aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support).
Project “SAMEN”
Het schooljaar starten we met het ‘project’ SAMEN. SAMEN staat voor Samen, Aardig, Met respect, Eigen keuze, Netjes. Iedere leerkracht gaat samen met de kinderen in gesprek over bovenstaande begrippen. Daaruit komen groepsafspraken, die centraal staan in hoe we met elkaar omgaan .Een fundament voor groepsvorming en een fijne sfeer. Om daadwerkelijk een goede groepssfeer te kunnen blijven creëren, worden regelmatig de regels herhaald, middels spel, verhalen of gesprek. Dit gebeurt structureel tijdens vakken als sova, cathechese en drama. Ook middels coöperatief leren wordt hier gedurende het jaar aan gewerkt (klasbouwers en teambouwers). Daar hoort ook bij, dat we wekelijks een kind in het zonnetje zetten. Elk kind is één keer per jaar het zonnetje van de week en dan worden allerlei positieve punten van een kind benoemd en besproken. Een positieve grondhouding van kinderen naar elkaar toe vinden we belangrijk.
Privacy: Gebruik van beeldopnames
In het kader van schoolontwikkeling worden soms video-opnames gemaakt van een groep en/of leerkracht. Hierbij staat altijd het leerkrachtgedrag centraal. Deze opnames worden gebruikt bij een nabespreking, zodat de leerkracht of de student daarvan kan leren en/of om de leerlingen beter te kunnen begeleiden.
In het kader van leerlingenbegeleiding wordt soms ook gebruik gemaakt van video-opnames van de individuele leerling. In voorkomende situaties zal de school altijd vooraf toestemming vragen aan de ouders.
Bij het gebruikmaken van video of beeldopnames wordt altijd het privacyreglement in acht genomen. De opnames worden alleen op school gebruikt en na gebruik gewist. Incidenteel maken studenten opnamen die zij gebruiken om op zichzelf te reflecteren. Deze opnamen worden enkel voor studiedoeleinden gebruikt.
Naast kind- of leerkrachtgerelateerde opnames worden er ook algemene beelden gemaakt. Wij willen ouders graag een kijkje geven in onze school. Zo kan iedereen zien waar de kinderen mee bezig zijn. Dit wordt gedaan middels foto en video. Deze beelden worden geplaatst op de website van de Linderte. Video wordt gehost bij Youtube/Vimeo. Incidenteel zal er een foto op de Facebookpagina van de Linderte worden geplaatst.
Als u uw kind aanmeldt op de Linderte, dan ontvangt u een toestemmingsbrief, waarin u uw voorkeuren kunt aangeven betreffende het gebruik van beeldmateriaal en andere persoonsgegevens. Deze toestemming kunt u te allen tijde wijzigen/aanpassen.
Gebruik van mobiele telefoons
Het gebruik van mobiele telefoons door kinderen onder schooltijd is niet toegestaan. Tenzij gebruikt met toestemming van de leerkracht. Dringende berichten kunnen via de telefoon van de school worden doorgegeven.
Regels voor schorsing en/of verwijdering
Op school en in de klas gelden regels. Deze regels worden aan het begin van schooljaar met de leerlingen besproken en indien nodig herhaald, zodat de kinderen weten waar ze aan toe zijn.
Houdt een kind zich niet aan de gedrags- en omgangsregels (ook niet na herhaaldelijk waarschuwen), dan zal het door de leerkracht ter verantwoording worden geroepen. In ernstige gevallen en bij herhaling zal contact worden opgenomen met de ouders. Indien er daarna nog geen verbetering volgt, kan als opvoedkundige maatregel een schorsing plaatsvinden of kan er na overleg met de inspectie en met het bevoegd gezag zelfs sprake zijn van verwijdering van de school.
Met betrekking tot schorsing en verwijdering van leerlingen wordt artikel 40 van de Wet op het Primair Onderwijs in acht genomen. Definitieve verwijdering van een school mag pas als:
- Het schoolbestuur, als bevoegd gezag, door de directeur op de hoogte is gebracht van de onhoudbare situatie.
- Het schoolbestuur heeft gesproken met de ouders/ verzorgers, de betrokken leerkracht en de directie.
- Een andere school bereid is de leerling op te nemen.
- Het in een periode van acht weken niet gelukt is om een andere school te vinden.
- Overleg met de inspectie heeft plaatsgevonden.
Fysiek ingrijpen door medewerker school.
In uitzonderlijke situaties kan het noodzakelijk zijn dat medewerkers van de school fysiek beperkend moeten handelen omdat er een onveilige situatie ontstaat voor de leerling zelf, voor medeleerlingen, personeelsleden of andere personen binnen de school.
In een mijnplein-protocol zijn de voorwaarden, de regels en de afspraken hieromtrent vastgelegd. We realiseren ons dat een geheel kant-en-klaar plan in dergelijke situaties niet mogelijk is. Elke situatie is weer anders, ieder kind is anders en binnen die omstandigheden moet de professional een afweging maken op basis van kennis, ervaring en de afspraken uit dit protocol.
Onder fysiek ingrijpen verstaan we: het vastpakken en -houden van een leerling en wanneer nodig het wegleiden van een leerling uit een situatie met behulp van vasthouden. Er is dan sprake van een onveilige situatie dat wil zeggen een situatie waarbij agressie en geweld aan de orde is of die, door het laten bestaan van de situatie, vrijwel zeker zal leiden tot agressie en geweld of gevoelens van acute onveiligheid bij anderen.
Agressie en geweld zijn o.a. scheldpartijen, bedreigingen, vernederingen, pesten, slaan, schoppen, spugen en overrompeld worden. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen fysiek, psychisch en verbaal geweld.
Fysiek ingrijpen is nooit een middel op zich. Er zijn altijd stappen aan voorafgegaan en er zullen altijd acties op volgen om soortgelijke situaties in de toekomst te voorkomen. Het protocol beschrijft dus tevens de afhandeling en evaluatie van het ingrijpen.