Elke leerling heeft een bepaalde behoefte zich te kunnen ontwikkelen. Hoewel we positief staan tegenover plaatsing van leerlingen met een handicap, betekent dat niet dat de Linderte alle kinderen kan plaatsen. Onze school moet zicht hebben op de ontwikkelingsbehoefte van het kind en moet mogelijkheden zien om aan die behoefte te kunnen voldoen. Onze school hanteert daarom criteria om te onderzoeken of de school daadwerkelijk aan de ontwikkelingsbehoefte van een leerling tegemoet kan komen. Hierbij verwijzen we naar de beleidsrichtlijnen in het kader van het protocol “Plaatsingsmogelijkheden van leerlingen met extra zorg”. Het protocol is op school aanwezig. Daarnaast werken wij met het Perspectief op School (POS). Hierin staat vermeld wat de mogelijkheden zijn om leerlingen te ondersteunen. Hierbij gaan wij op de Linderte uit van basisondersteuning en extra ondersteuning.
De afspraken over de invulling van de basisondersteuning zijn op het niveau van het
samenwerkingsverband gemaakt en gelden voor alle deelnemende scholen. De basisondersteuning heeft betrekking op onderwijsinhoudelijke aanpakken en op de kwaliteit van de ondersteuningsprocessen in onze school. De extra ondersteuning beschrijft de specifieke mogelijkheden van onze school, die verder gaan dan de afspraken die gemaakt zijn over de basisondersteuning.