Outdoor education

door | woensdag 9 november 2016

Meester Wouter is vorig jaar op bezoek geweest bij scholen in Zweden. Wat ze daar veel doen is met de kinderen naar buiten. Het bos is. Daar kom je zoveel mogelijkheden voor onderwijs tegen! Dat wilden we met groep 3 ook proberen.

We hebben een wandeling door de wijk gemaakt en de kinderen kregen de opdracht om in tweetallen materialen te zoeken zoals bladeren, takjes, eikels, kastanjes etc. Ze moesten er overal wel minimaal 2 van hebben.
Onderweg hebben de kinderen een heleboel geleerd door situaties die we onderweg tegenkwamen:

  • we hebben gekeken naar de even en oneven getallen (huisnummers). We hebben toen uitgerekend welk huisnummer het huis helemaal aan het eind van de straat moest hebben
  • we hebben gekeken waarom 9 een oneven getal is: door 9 kastanjes met zijn tweeen te verdelen, kwamen ze erachter dat dit niet lukte.
  • we hebben verkeersregels besproken; uitkijken als je oversteekt, verkeersborden besproken en ook geoefend.
  • onderweg kwamen we verschillende bordjes tegen die we konden lezen.
  • we hebben natuurlijk ook geklommen en gerend. Fysieke inspanning is ook lekker, zeker wanneer het zo fris was als vandaag.
  • Woordenschat als ‘gediskwalificeerd’ ‘Sarah en Ambraham (50)’ kwam ook aan bod.
  • etc.

Aan het eind, terug bij school, kregen de tweetallen de opdracht: “1 iemand maakt een schilderijtje van de materialen uit jullie tasje. De ander krijgt deze materialen ook, maar mag niet zien waar je ze neerlegt. Degene die het schilderij maakte, moest heel duidelijk vertellen wat en waar er linksboven ligt en rechtsonder etc. Zo moesten er dus twee gelijke schilderijtjes ontstaan.

Heerlijk om buiten te zijn en spontaan dingen te leren

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_00.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_00.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_01.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_01.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_02.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_02.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_03.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_03.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_04.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_04.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_05.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_05.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_06.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_06.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_07.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_07.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_08.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_08.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_09.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_09.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_10.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_10.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_11.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_11.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_12.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_12.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_13.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_13.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_14.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_14.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_15.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_15.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_16.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_16.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_17.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_17.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_18.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_18.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_19.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_19.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_20.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_20.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_21.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_21.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_22.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_22.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_23.jpg

Outdoor education - Outdoor%2BEducation_23.jpg