Door kinderen nieuwsgierig te laten zijn naar hoe dingen werken en ze dit vervolgens ook te laten uitzoeken, leren ze een heleboel vaardigheden. Het samenwerken, het opzoeken, het verzamelen van gegevens/resultaten.

Wij zijn op school bezig om hieraan meer vorm te geven. Zo hebben we in groep 3 geprobeerd om te onderzoeken of we het verschil kunnen proeven tussen verschillende merken naturel-chips. Het thema waarin we werken gaat over het restaurant, vandaar.

Na eerst naar de zakken gekeken te hebben dachten de meeste kinderen dat de chips van de Jumbo (eigen merk) het lekkerst zouden zijn. (die hebben we thuis ook, die zijn lekker!) We hebben dit geturfd.  Het viel ons op dat er op alle zakken rood en geel voorkwam, maar geen paars of bruin. Die kleur vonden we ook niet bij chips passen. De lucht die in de zak zit, bleek ook een doel te hebben; namelijk dat bij het stapelen van de zakken de chips niet worden geplet, maar dat de lucht als een beschermlaag dient.

Toen mocht er (blind) geproefd worden! Wat een feest! Iedereen mocht zeggen uit welk bakje de lekkerste chips kwamen. Let op dikte van de chips, de smaak, de geur, de kleur…
Uiteindelijk bleek ook nu de Jumbo eigen merk naturel chips de lekkerste, volgens ons. Wel opvallend was dat er van te voren maar 1 keus op de naturel – ovengebakken viel, en later toch 7 kinderen deze wel heel lekker vonden.

Na al dat lekkers hadden we een bekertje ranja klaar gezet.

Wat gaan we de volgende keer onderzoeken??